29. oktober 2014

Et prisvindende kor: Aarhus Pigekor


I og med at korsang fylder så stor en del af mit liv, tænkte jeg, at jeg lige ville dele med jer og fortælle jer lidt om, hvad det egentlig er, vi laver.



Aarhus Pigekor består af omkring 35 piger i aldersgruppen 15-25 år med dirigenten Helle Høyer Vedel. Vi synger primært klassiske værker af bl.a. Gustav Holst, Faure, Bo Holten, Carl Nielsen, Benjamin Britten, Per Nørgaard, og mange, mange flere(!), men har også bevæget os ud i andre genre, som fx da jazzkomponist Søren Møller komponerede et værk ("Song of Songs") til os, skrevet over højsangen. Dette værk uropførte vi i New York med to moderne dansere i 2012. 
Koret deltager i konkurrencer i andre lande, for nyligt i Riga, hvor vi vandt to guldmedaljer i hhv. kategorien "Sakral Musik" samt "Female Choir", hvor koret rendte med første pladsen! Tidligere har koret været i både Canada (hvor vi vandt titlen som "Choir of the World"), Kina, Argentina, mm.
Altså er det et ret seriøst kor. Koret synger hver onsdag og har stemmegruppe øver hver mandag.

Her er en video fra Riga: "Så Tag Mit Hjerte"


For nyligt blev koret tildelt en hæderlig, international pris, "Hänssler/Interkultur Prize", hvilket resulterer i en CD indspilning betalt og redigeret af pladeselskabet Hänssler, der bliver udgivet på verdensplan. Vi blev udvalgt af en helt række opstillede kor til at modtage denne pris. 

Ud over det arbejder koret selvfølgelig på en masse kommende koncerter, fx i Aarhus Domkirke på Cecilia-dagen (22. November), hvor vi synger med andre kor.
Julekoncert vil finde sted i Tarm Kirke d. 7 december. Til januar, har vi også et større arrangement sammen med Aarhus Symfoniorkester, der vil hylde den gamle danske komponist, Carl Nielsen.


Jeg elsker virkelig at synge og netop i et så engageret kor. Selvom det til tider er hårdt, er det ikke til at beskrive den følelse man får når vi bliver anerkendt for vores arbejde - fx som at vinde Hänssler / Interkultur prisen! Det er virkeligt urealistisk at vi bliver kendt over danmarks grænser, får vilde henvendelser fra diverse danske artister osv. 
Mest af alt elsker jeg at fordybe mig i musikken. Under øvningen kan det virke nok så hårdt, men lige så snart vi står og skal performe sker der noget i alles øjne: En energi, jeg aldrig har set i så mange unge piger på én gang. Vi brænder virkelig for det her og har et ønske om, at lade publikum røre, fascineres og forstå. 
Udover det, skaber musikken og vores dedikerede arbejde med det, venskaber på tværs af alle aldersgrupper og typer, og det er virkelig noget jeg for alt i verden ikke vil give væk: Dette sammenhold der er skabt på baggrund af en fælles passion.

Hvis i har lyst til at læse mere, kan i tjekke pigekorets hjemmeside ud her på http://aarhuspigekor.dk/




Ingen kommentarer:

Send en kommentar