12. november 2015

En evigt voksende TBR




Kender i det, når der er så mange bøger man gerne vil læse, at det bliver svært at vælge hvilken man skal begynde på?

Den følelse får jeg alt for tit! Jeg fristes til at gøre nye bogindkøb i takt med at jeg læser andre bogblogs, følger andre bogelskere på BookTube og det resulterer i at der nærmest konstant på Saxo's hjemmeside er bøger i indkøbskurven der bare venter på at blive trykket hjem. Men jeg prøver altid at holde lidt igen, til jeg slet ikke kan vente mere, og så udvælger jeg de, som jeg slet ikke kan undvære. 

De mange nye bøger trækker i mig for at give dem opmærksomhed, i mens at de, der har stået på mine reoler i forvejen tit bliver en smule glemt, og det gør mig en smule ondt. For jeg har jo oprindeligt købt alle bøgerne på mine reoler med den samme begejstring og med hensigten om at læse dem, men alligevel er der nogle bøger som har stået der i flere år, som jeg egentlig ønsker at læse, men som jeg simpelthen ikke kan se, hvornår jeg kommer til at tage op og rent faktisk læse i. Det er hårdt at indrømme, men sådanne bøger...bliver de mon nogensinde læst?

Min kæreste har foreslået mig, at jeg må sætte mine bogkøb på en tiltrængt pause. Han foreslog en løsning hvor hver gang jeg har læst 5 bøger må jeg købe 1 ny bog til samlingen. Jeg kunne ikke lade være med at grine. Ikke fordi det er en dårlig idé, for ved gud, hvor kunne jeg (og min pengepung) godt trænge til at der blev sat en pause på bogkøbene, men fordi at jeg ved, at jeg aldrig kommer til at overholde det. Der skal ikke særlig meget til for mig, for at jeg kan retfærdiggøre at købe en bog eller to overfor mig selv. Om det er fordi jeg har haft en dårlig dag, simpelthen  have fat i en bestemt udgave/bog i en serie eller fordi jeg kan se at der sandsynligvis ender med at være plus på kontoen inden vi går til næste måned, så er der jo altid en grund til at købe flere bøger, og udvide sin litterære horisont.

Det skal så siges, at jeg virkelig forsøger at mindske mine bogkøb og i stedet prøver på at tage fat i nogle af bøger jeg har stående i forvejen - og det er en dejlig fornemmelse når det sker!

Men det betyder ikke at min TBR ikke er evigt voksende. I takt med at jeg støder på nye bøger, trænger der sig flere og flere på listen over bøger jeg simpelthen  læse.

Jeg har længe haft den samme stak bøger, som jeg snart skal læse og det er følgende:
- The Assasin's Apprentice af Robin Hobb
- Steelheart + Fireflight af Brandon Sanderson
- The Picture of Dorian Gray af Oscar Wilde
- Lolita af Vladimir Nabokov

... samt mange, mange flere. Men de bliver konstant overhalet indenom af andre bøger; enten bøger som jeg skal læse med min læseklub eller bøger som jeg hører så meget om, at jeg bliver nødt til at finde ud af hvad all the fuss is about

Jeg er ikke tilhænger af at have en eksklusiv TBR som jeg følger slavisk, men nogengange overvejer jeg, om jeg måske burde det. 

Hvad er jeres erfaring? Stopper i bogindkøbene for at mindske antallet af ulæste bøger på jeres hylder, eller har i det som mig, og har svært ved at balancere det, fordi der findes så utroligt mange smukke historier derude? 


1 kommentar:

  1. Jeg synes egentlig ikke at jeg køber så mange bøger, men så engang imellem får jeg købt en stak. Men da jeg samtidig er lidt langsom til at få læst mine bøger, så er det svært at mindske bunken af ulæste bøger. Jeg satte mig et læsemål i årets begyndelse, at jeg skulle have færre ulæste bøger når året var omme end jeg havde på daværende tidspunkt. Jeg har formået at holde bunken på en nogenlunde stabil kurve, dog røg den i vejret efter bogbloggertræf, så jeg kan på ingen måde nå målet. Jeg var dog lige ved at komme ned på et lavere antal, hvis bogbloggertræf-bøgerne ikke tælles med..... men så skete der det, at jeg gik ind på saxo's hjemmeside igår.... og ja, jeg tror ikke jeg når målet om jeg så tæller bogbloggertræf-bøgerne med eller ej ;)

    SvarSlet