9. januar 2016

Favorit bøger i 2015



Som så mange andre vil jeg gerne vise jer mine yndlings bøger fra året 2015. Jeg læste 39 bøger og 12.858 sider i løbet af året og mange af disse bøger har på Goodreads fået 4 og 5 stjerner, så alt i alt har det været et rigtig dejligt læseår. 

Men nogle bøger har hængt ved mig på en anden måde end andre; gjort et større indtryk, og det er følgende i vilkårlig rækkefølge:

The Goldfinch af Donna Tartt, 4/5
Selvom jeg ikke har givet bogen 5 stjerner, har jeg virkelig vaklet mellem de 4 og 5 stjerner som kan gives på Goodreads. Det var noget af en bog, både i form af størrelse og i læseoplevelse. Det var en bog, som jeg med vilje tog lidt længere tid om at komme igennem, for ikke at forcere den sarte historie. Jeg kunne springe ind og ud af historien, og jeg følte en behagelig velkomst hver eneste gang. Jeg blev draget af det smukke sprog, forvirret over den stille udviklende handling som alligevel endte med at give mig en klump i halsen. Jeg anede ikke hvad jeg gik ind til da jeg påbegyndte første side, kun at bogen var blevet rost til skyerne af folk som jeg deler bog-smag med. Og jeg er uendeligt glad for, at jeg gav mig i kast med den. 
Det er ikke årets yndlingsbog, men det er en af dem, jeg vil huske længe.


The Mistborn Trilogy af Brandon Sanderson, 5/5
Jeg læste godt nok den første bog i serien i slutningen af 2014, men rejsen fortsatte ind i 2015 og jeg var solgt. Jeg var fuldstændig blæst væk af Sandersons måde at skrive på. Det er længe siden jeg har læst fantasy af den kaliber. Den var dragende, hæsblæsende, frygtelig og legede med mine følelser, og den tredje bog i serien formåede at svare på alle de spørgsmål jeg rejste undervejs og måtte få svar på. 
Denne trilogi er blandt mine absolut all-time favorit bøger og jeg kan næsten ikke vente med at læse mere af Brandon Sanderson, for jeg er ellevild med hans måde at skabe en verden på samt et magisk system, der tager lidt tid at gøre sig klog på, men når man først er inde i det, er det det mest logiske.
Hvis du er til fantasy og endnu ikke har læst de tre bøger, så gør dig selv den tjeneste og gør det!


A Tale For The Time Being af Ruth Ozeki, 4.75/5
Stjernesystemet på Goodreads irriterer mig nogle gange. Denne bog er mere end en 4-stjernet læseoplevelse, men alligevel ikke helt en 5'emmer. 
Jeg er helt vild med japansk kultur og litteratur (i hvert fald i det omfang jeg har læst), og jeg har længe søgt at udvide min horisont inden for den verden. Og denne bog tog mig på en uforglemmelig rejse med den japanske pige Nao via hendes dagbog der havner på en strandbred på den anden side af stillehavet i hænderne på Ruth.
Det er en utrolig smuk bog der fortæller en frygtelig historie. Jeg var rørt af Naos naivitet samt hendes alligevel brede viden om verden, med både dens fejl og mangler, og hvordan hun valgte at leve i den. 
Jeg vil helt sikkert tjekke mere ud fra Ruth Ozeki i løbet af dette år.


The Handmaid's Tale af Margaret Atwood, 5/5
Jeg fik denne bog i den smukkest tænkelig udgave til min fødselsdag i august, og tænkte at det var på tide endelig at stifte bekendtskab med Atwood. Og hold nu op, hvor blev jeg blæst væk. Det var en historie der rev i mig, der sled på mine følelser og mit verdenssyn - og jeg elskede den. Jeg er vild med den dystopiske verden og det kaos som Atwood beskriver, og jeg blev på en gang forblændet, forarget og rørt. 
Jeg har allerede The Robber Bride stående på min reol i samme smukke design, og jeg håber på at kunne finde tid til at udforske mere af hendes forfatterskab. Jeg fortryder, at jeg ikke har gjort det noget før.


Året 2015 var også et år hvor jeg fandt tid til at genlæse Harry Potter serien (eller, i hvert fald de sidste 3 som jeg "manglede" fra 2014) - og de var som altid, som at komme hjem. Jeg havde næsten lyst til at vende bunden i vejret på stakken, og starte forfra med det samme igen. Men jeg beherskede mig ;)
Jeg fik også udforsket mere af Graphic Novels verdenen, som virkelig tiltaler mig. Jeg læste den første Volume af Saga i år 2014, men læste de næste 3 i løbet af 2015 samt påbegyndte den fine historie Amulet med Volume 1 og 2 og fik læst den illustrerede version af en af mine yndlingsfilm, Sin City (vol. 1). Jeg håber på at anskaffe mig endnu flere illustrerede skønheder i løbet af dette år, da det er en behagelig læseform der på mange måder fungerer som et "afbræk" for mig. 








Hvad er jeres mest mindeværdige læsninger fra 2015?

2 kommentarer:

  1. Sanderson skriver simpelthen bare SÅ godt! Jeg har læst 'Stålhjerte' af ham og jeg var helt væk i hans fortællerstil!

    Der har virkelig været mange fantastiske bøger i min stak i '15, men det var blandt andet året hvor jeg fik læst resten af HP bøgerne for første gang (... jeg ved det) og det var ganske enkelt magisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har den engelske udgave af Stålhjerte stående på min hylde, og ser virkelig frem til at læse den!

      Vildt nok at du først får HP læst nu! Var det ikke fantastisk? Ville nogle gange ønske jeg kunne læse serien som var det første gang :)

      Slet